Реєстрація місця проживання/Зміна реєстрації місця проживання (прописка)
Ідентифікатор послуги
00034
Строк
до 1 дня
Повна назва
Реєстрація місця проживання
Інформація про послугу
Місцем постійного проживання закон вважає адресу, за якою людина проживає більше шести місяців на рік. Відповідно до законодавства, особі, яка знялася з реєстрації в одному місці, надається тридцять календарних днів на те, щоб зареєструватися в іншому. Існує можливість одночасної реєстрації місця проживання особи із зняттям з попереднього місця його проживання. Реєстрація здійснюється органами місцевого самоврядування, у тому числі через центр надання адміністративних послуг, відповідно до місця проживання особи, або шляхом подання заяви в електронному вигляді через портал Дія.

Як отримати і що для цього потрібно

Де отримати
Виконавчі органи сільських, селищних, міських рад
Центр надання адміністративних послуг відповідно до місця проживання
Як замовити послугу
Подати заяву на отримання послуги заявник може особисто або через законного представника чи заповнивши заяву на отримання послуги онлайн на сайті: https://diia.gov.ua/services/reyestraciya-miscya-prozhivannya.
Хто може звернутися: фізична особа
Документи, що необхідно надати для отримання послуги:
Заява на реєстрацію за встановленою формою https://bit.ly/3flZusV або заповнюється в електронному вигляді на Порталі Дія
Документ, до якого вносяться відомості про місце проживання
Свідоцтво про народження (для осіб віком до 16 років)
Квитанція про сплату адміністративного збору або роздруковану квитанцію з використанням програмного продукту «check» або інформацію (реквізити платежу) про сплату адміністративного збору в будь-якій форм (у разі реєстрації місця проживання одночасно із зняттям з попереднього місця проживання адміністративний збір стягується лише за одну послугу)
Військовий квиток або посвідчення про приписку (для громадян, які підлягають взяттю на військовий облік або перебувають на військовому обліку)
Документи, що підтверджують право на проживання у житлі
Документи, що підтверджують проходження служби у військовій частині, адреса якої зазначається під час реєстрації (для військовослужбовців, крім військовослужбовців строкової служби)
Документи, що підтверджують право на перебування або взяття на облік у спеціалізованій соціальній установі, закладі соціального обслуговування та соціального захисту особи (для осіб, які перебувають на обліку у цих установах або закладах)
Письмова згода відповідного іпотекодержателя або довірчого власника (у разі перебування житла в іпотеці, довірчій власності як способу забезпечення виконання зобов’язань)
Заява про зняття з реєстрації місця проживання особи (у разі здійснення реєстрації місця проживання одночасно із зняттям з реєстрації попереднього місця проживання)
Умови і випадки надання

Громадянин України, а також іноземець чи особа без громадянства, які постійно або тимчасово проживають в Україні, зобов’язані протягом 30 календарних днів після зняття з реєстрації місця проживання та прибуття до нового місця проживання зареєструвати своє місце проживання. 


Реєстрація місця проживання за заявою особи може бути здійснена одночасно із зняттям з попереднього місця проживання. Реєстрація здійснюється в день подання особою або її представником документів до органів місцевого самоврядування, через центр надання адміністративних послуг відповідно за місцем проживання особи (https://dmsu.gov.ua/services/regauth.html).


У разі подання заяви представником особи, крім зазначених документів, додатково подаються: документ, що посвідчує особу представника; документ, що підтверджує повноваження особи як представника, крім випадків, коли заява подається законними представниками малолітньої дитини - батьками (усиновлювачами). Реєстрація місця проживання особи за заявою законного представника здійснюється за згодою інших законних представників.


Документами, до якого вносяться відомості про місце проживання, є паспорт громадянина України, тимчасове посвідчення громадянина України, посвідка на постійне проживання, посвідка на тимчасове проживання, посвідчення біженця, посвідчення особи, яка потребує додаткового захисту, посвідчення особи, якій надано тимчасовий захист. 


Документами, що підтверджують право на проживання в житлі є: ордер, свідоцтво про право власності, договір найму (піднайму, оренди), рішення суду, яке набрало законної сили, про надання особі права на вселення до житлового приміщення, визнання за особою права користування житловим приміщенням або права власності на нього, права на реєстрацію місця проживання або інші документи. У разі відсутності зазначених документів реєстрація місця проживання особи здійснюється за згодою власника/співвласників житла, наймача та членів його сім’ї.


Документом, що підтверджує проходження служби у військовій частині, адреса якої зазначається під час реєстрації, є довідка про проходження служби у військовій частині, видана командиром військової частини.


Документами, що підтверджують право на перебування або взяття на облік у спецалізованій соціальній установі, закладі соціального обслуговування та соціального захисту особи, є довідка про прийняття на обслуговування в спеціалізованій соціальній установі, закладі соціального обслуговування та соціального захисту особи, копія посвідчення про взяття на облік бездомної особи, форма якого затверджується Мінсоцполітики.


Заяву на реєстрацію місця проживання можна подати в електронному вигляді через портал Дія. Для подання заяви в електронному вигляді інформація про майно має бути розміщена в реєстрі нерухомого майна (окрім випадку реєстрації місця проживання осіб віком від 14 до 18 років за адресою місця реєстрації батьків або одного з них), воно не має перебувати в іпотеці або довірчій власності. Наразі послуга доступна у м. Харків, м. Вінниця, м. Луцьк, м. Київ, м. Рівне.

Результат та способи отримання результату
Внесення відомостей про реєстрацію місця проживання до паспорта громадянина України, тимчасового посвідчення громадянина України, посвідки на постійне проживання, посвідки на тимчасове проживання, посвідчення біженця, посвідчення особи, яка потребує додаткового захисту, посвідчення особи, якій надано тимчасовий захист
Довідка про реєстрацію місця проживання (для власників ІD-картки)
Отримати результати надання послуги заявник може особисто або через законного представника чи на сайті: https://diia.gov.ua/services/reyestraciya-miscya-prozhivannya.

Строк та вартість надання послуги

Звичайне надання
Адміністративний збір
13,60 UAH
Строк надання
1 день (робочі)
У разі звернення з порушенням встановленого Законом строку
Адміністративний збір
40,80 UAH
Строк надання
1 день (робочі)

Куди звернутися, якщо відмовлено у наданні послуги?

Підстави для відмови у наданні послуги
У поданих документах містяться недостовірні відомості або подані документи є недійсними
Для реєстрації звернулась особа, яка не досягла 14-річного віку
Подані документи є недійсними або у них містяться недостовірні відомості
Скаргу може подавати: оскаржувач, представник оскаржувача
Органи, до яких оскаржується
Окружний адміністративний суд
Судовий порядок оскарження
Спосіб подання позовної заяви: Подається в письмовій формі позивачем або особою, якій законом надано право звертатися до суду в інтересах інших осіб.
Строк для подання позовної заяви: Для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється шестимісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів. Якщо законом передбачена можливість досудового порядку вирішення спору і позивач скористався цим порядком, або законом визначена обов’язковість досудового порядку вирішення спору, то для звернення до адміністративного суду встановлюється тримісячний строк, який обчислюється з дня вручення позивачу рішення за результатами розгляду його скарги на рішення, дії або бездіяльність суб’єкта владних повноважень.
Строк розгляду позовної заяви: Суд має розпочати розгляд справи по суті не пізніше ніж через шістдесят днів з дня відкриття провадження у справі, а у випадку продовження строку підготовчого провадження - не пізніше наступного дня з дня закінчення такого строку. Суд розглядає справу по суті протягом тридцяти днів з дня початку розгляду справи по суті.
В позовній заяві зазначаються:
найменування суду першої інстанції, до якого подається заява;
повне найменування (для юридичних осіб) або ім’я (прізвище, ім’я та по батькові - для фізичних осіб) сторін та інших учасників справи, їх місцезнаходження (для юридичних осіб) або місце проживання чи перебування (для фізичних осіб); поштовий індекс; ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України (для юридичних осіб, зареєстрованих за законодавством України); реєстраційний номер облікової картки платника податків (для фізичних осіб) за його наявності або номер і серія паспорта для фізичних осіб - громадян України (якщо такі відомості відомі позивачу), відомі номери засобів зв’язку, офіційна електронна адреса або адреса електронної пошти;
зазначення ціни позову, обґрунтований розрахунок суми, що стягується, - якщо у позовній заяві містяться вимоги про відшкодування шкоди, заподіяної оскаржуваним рішенням, діями, бездіяльністю суб’єкта владних повноважень;
зміст позовних вимог і виклад обставин, якими позивач обґрунтовує свої вимоги, а в разі подання позову до декількох відповідачів - зміст позовних вимог щодо кожного з відповідачів;
виклад обставин, якими позивач обґрунтовує свої вимоги; зазначення доказів, що підтверджують вказані обставини;
відомості про вжиття заходів досудового врегулювання спору - у випадку, якщо законом встановлений обов’язковий досудовий порядок урегулювання спору;
відомості про вжиття заходів забезпечення доказів або позову до подання позовної заяви, якщо такі здійснювалися;
перелік документів та інших доказів, що додаються до заяви; зазначення доказів, які не можуть бути подані разом із позовною заявою (за наявності), зазначення щодо наявності у позивача або іншої особи оригіналів письмових або електронних доказів, копії яких додано до заяви;
у справах щодо оскарження рішень, дій та бездіяльності суб’єкта владних повноважень - обґрунтування порушення оскаржуваними рішеннями, діями чи бездіяльністю прав, свобод, інтересів позивача;
у справах щодо оскарження нормативно-правових актів - відомості про застосування оскаржуваного нормативно-правового акта до позивача або належність позивача до суб’єктів правовідносин, у яких застосовується або буде застосовано цей акт;
власне письмове підтвердження позивача про те, що ним не подано іншого позову (позовів) до цього самого відповідача (відповідачів) з тим самим предметом та з тих самих підстав. Якщо позовна заява подається представником, то у ній додатково зазначаються відомості стосовно представника.
До позовної заяви додається: документ про сплату судового збору у встановлених порядку і розмірі або документи, які підтверджують підстави звільнення від сплати судового збору відповідно до закону; всі наявні в нього докази, що підтверджують обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги (якщо подаються письмові чи електронні докази - позивач може додати до позовної заяви копії відповідних доказів).
Інші додатки: У разі необхідності до позовної заяви додаються клопотання та заяви позивача про розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження, участь у судовому засіданні щодо розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження, звільнення (відстрочення, розстрочення, зменшення) від сплати судового збору, про призначення експертизи, витребування доказів, про забезпечення надання безоплатної правничої допомоги, якщо відповідний орган відмовив у її наданні, тощо.

Часті питання та відповіді

Що робити, якщо в мене немає електронного підпису?
Щоб отримати електронний підпис, зверніться до будь-якого акредитованого центру сертифікації ключів, надавши заповнену реєстраційну форму, ваші паспортні дані та номер платника податків. Вартість послуги становить близько 200 гривень, але може відрізнятися в різних центрах сертифікації ключів. Повний перелік таких центрів – за посиланням. Користувачі ПриватБанку можуть отримати електронний підпис безкоштовно в особистому онлайн кабінеті «Приват24» або у відділенні банку. Електронний ключ до підпису радимо зберігати на знімному носії, наприклад, флешці.
Чи може місце проживання особи бути зареєстроване за однією адресою, у той час як особа проживає в житлі за іншою адресою?
Так. Згідно з частиною десятою статті 6 Закону України «Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні» реєстрація місця проживання здійснюється тільки за однією адресою. У разі якщо особа проживає у двох і більше місцях, вона здійснює реєстрацію місця проживання за однією з цих адрес за власним вибором. За адресою зареєстрованого місця проживання з особою ведеться офіційне листування та вручення офіційної кореспонденції. При цьому, особи, які не проживають за адресою, що зареєстрована як місце їх проживання, більше одного місяця і які мають невиконані майнові зобов’язання, накладені в адміністративному порядку чи за судовим рішенням, або призиваються на строкову військову службу і не мають відстрочки, або беруть участь у судовому процесі в будь-якій якості, зобов’язані письмово повідомити орган реєстрації про своє місце перебування (частина сімнадцята статті 6 Закону України «Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні»).
Чи обов’язково потрібно звертатися до органу реєстрації для внесення до паспорта громадянина України оновленої інформації про реєстрацію місця проживання у разі переіменування вулиці або населеного пункту?
Ні. У разі прийняття рішення про зміну нумерації будинків, перейменування вулиць (проспектів, бульварів, площ, провулків, кварталів тощо), населених пунктів, адміністративно-територіальних одиниць, зміни в адміністративно-територіальному устрої на підставі відповідних актів вносяться зміни до реєстру територіальної громади (база даних, призначена для зберігання, обробки, використання визначеної цим Законом інформації, що створюється, ведеться та адмініструється органом реєстрації для обліку осіб, які проживають на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці) із збереженням попередніх даних, із подальшим внесенням цієї інформації до Єдиного державного демографічного реєстру в установленому Кабінетом Міністрів України порядку (частина тринадцята статті 6 Закону України «Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні»). До паспорта громадянина України оновлена інформація вноситься лише за бажанням особи.
Чи потрібна згода другого з батьків/законних представників для здійснення реєстрації місця проживання малолітньої дитини?
Так. Відповідно до частини п’ятої статті 6 Закону України «Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні» реєстрація місця проживання особи за заявою законного представника здійснюється за згодою інших законних представників.
Чи передбачена відповідальність за проживання без реєстрації місця проживання?
Положеннями статті 197 Кодексу України про адміністративні правопорушення встановлено, що проживання громадян без реєстрації місця проживання тягне за собою попередження. Ті самі дії, вчинені особою, яку протягом року було піддано адміністративному стягненню за порушення, передбачені частиною першою цієї статті, - тягнуть за собою накладення штрафу від одного до трьох неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Чи можливе подання заяви про реєстрацію місця проживання на підставі довіреності, посвідченої в установленому законом порядку?
Так. Частиною другою статті 6 Закону України «Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні» передбачено, що у разі якщо особа не може самостійно звернутися до органу реєстрації, реєстрація може бути здійснена за зверненням її законного представника або представника на підставі довіреності, посвідченої в установленому законом порядку.
Чи можливо здійснити реєстрацію місця проживання у разі подання копії документу, що підтверджує право на проживання в житлі?
Ні. Положеннями Закону України «Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні» та постанови Кабінету Міністрів України від 2 березня 2016 року № 207 «Про затвердження Правил реєстрації місця проживання та Порядку передачі органами реєстрації інформації до Єдиного державного демографічного реєстру» не передбачено подання копій документів, у тому числі засвідчених нотаріально, для здійснення реєстрації місця проживання.